2 Temmuz 2019 Salı

Türkiye'nin otomotiv krizi...

Uzun süredir otomotiv sektörü hakkında yazılar yazmak isteyip, üşengeçliğime yeniliyordum...

Böyle yazmışım 2018'de. ve devamını bile getirememişim. Bugün Temmuz ayının ilk günü, 2019; ve Türkiye'de otomotiv sektörü çok zor günler geçiriyor.

Bugün Türkiye'de büyük ölçekte üretim yapan 12 otomotiv firması var. Bunların bir kısmı sadece binek araç, bazıları da sadece kamyon, otobüs ve minibüs gibi ticari araçlar üretiyor. 2018'de toplam üretim 1 milyon 550 bin 150 adet olmuş. Bu rakam bir önceki seneye göre %9 daha düşük.
2019 ve 2018'in Ocak-Mayıs ayları arasındaki otomotiv üretimlerini kıyasladığımızda ise durum daha da kötü; 2018'de 712.022 adet araç üretilmişken 2019'da aynı dönemde bu rakam %12,1 düşerek 625.946 olmuş.

Üretimin düşüşü ne yazık ki dış talebin azalması değil, Türkiye'deki pazarın daralması sebebiyle oluyor. Sadece üretim düşmüyor, satışlar da son 3 senedir sürekli düşüyor. Aşağıda ODD'nin 2018 ve 2019'daki satışları kıyasladığı bir grafik bulunuyor. 2018 Nisan ayından itibaren bir önceki senenin aynı dönemine oranla düşen bir üretim grafiği Türkiye'deki otomotiv sektörünün geldiği noktayı gösteriyor.


Tabi otomotiv sadece otomobil fabrikalarını veya bayileri ve servisleri ilgilendiren bir sektör değil. Fabrikalar için üretim yapan büyük bir yan sanayi var Türkiye'de ve üretimin düşmesiyle bu sektörde de çarklar dönmemeye başladı.
Yan sanayi sektörü nefes alabilmelerini muhtemelen yaptıkları ihracata borçlular. Bu sektörü ilerleyen günlerde daha detaylı incelemeye ve verilerle gidişatı göstermeye çalışacağım.

Sevgiyle kalın,

CU

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder